Samozřejmě všichni známe základní pravidla péče o chrup, jako je jeho čistění dvakrát denně, používání zubní nitě či ústní vody, a hlavně návštěva zubaře jednou za půl roku. Nicméně, jsou i další jednoduché způsoby, jak si zuby udržet čistě bílé – a jsou docela jednoduché – nechte si poradit.

Je známo, že existují nápoje či potraviny, které nám dokážou pravidelnou konzumací zuby nenávratně „zašpinit“. Je tedy třeba se jim zcela vyhnout – jde hlavně o potraviny, které kombinují kyselinu, cukr a lepivost. Největším nepřítelem zubů jsou na prvním místě žvýkací bonbony.

Nežeňte se do čištění

Řeklo by se, že nejefektivnějším způsobem, jak si udržet bílé zuby, je si je čistit po každém jídle. Divili byste se, ale není tomu tak. Právě naopak – když si budete čistit zuby ihned po konzumaci jídla, můžete si dokonce způsobit jejich další poškození. Faktem je, že totiž kyselé potraviny či nápoje dokážou změkčit zubní sklovinu. Nejvhodnější je počkat s čištěním zubů dvacet až čtyřicet minut po jídle. Škrobové, sladké a kyselé potraviny jsou přirozeným nepřítelem vašich zubů, nicméně existují i takové, které jim dokáží i prospět.

Zdravé sliny

Nejlepší pro naše zuby jsou potraviny, které nás nutí produkovat sliny. Ty totiž obsahují bikarbonát, jež neutralizuje kyselinu, fosfát a vápník, které demineralizují zubní povrch. Nejlepší produkty, které dokážou neutralizovat kyselinu, kterou produkují bakterie, jsou mléčné výrobky.

Dle výzkumů je nejlepší konzumovat těchto pět potravin:

  1. Sýr

Nejenže sýr obsahuje malé množství cukru, ale je navíc také bohatý na vápník. Navíc se v sýru nachází kasein – což je mléčná bílkovina, jež výrazně dokáže zpevnit zubní sklovinu. I zubaři hojně doporučují svým pacientům, kteří jsou náchylní k zubním kazům, aby užívali remineralizující zubní pastu, která právě kasein obsahuje. Nejlepší volbou ze všech sýrů je parmazán.

  1. Žvýkačka bez cukru

Obecně platí, že umělá sladidla a zubní zdraví prostě nejdou dohromady. Nicméně, najde se i jedna výjimka, a tou je Xylitol. Jedná se o náhražku cukru, která se obsahuje v mnoha žvýkačkách bez cukru nebo i v mentolových bonbonech, dále dokáže metabolizovat cukr, který oslabuje naši zubní sklovinu. Navíc žvýkačka dokonce dokáže mechanicky odstranit bakterie a plak z úst.

  1. Celer

Obecně platí, že veškerá syrová zelenina je skvělá nejen pro zdraví, ale dokonce i pro naše zuby. Může za to jejich vláknitá podstata a tvorba slin, kterou podporuje její žvýkání. Nejúčinnější zeleninou se dle průzkumů stal celer.

  1. Hrušky

Nejen syrová zelenina, ale také čerstvé ovoce je skvělou volbou, která dokáže pomoci s produkcí slin. Mezi tu úplně nejlepší volbu patří hrušky. V roce 2004 totiž proběhla studie, která prokázala, že právě hrušky mají největší neutralizující efekt na kyselinu, která se ráda usazuje na zubní sklovině. Pokud jste náchylní k zubním kazům, určitě si dejte raději čerstvé ovoce namísto sušeného – to naopak zubní sklovinu narušuje.

  1. Sezamový olej

Semínka sezamu dokážou snížit zubní plak a zároveň pomáhají demineralizovat zubní sklovinu. Dokonce i v ayurvédské medicíně je populární kloktat sezamový olej – říká se jí také „oil pulling“. Proběhly studie, které prokázaly, že náctiletí chlapci, kteří trpěli zánětem dásní, jež byl způsoben zubním kazem, se po proplachování úst sezamovým olejem zbavili bakterií a plaku se stejnou efektivitou, jako po užívání ústní vody.

Dopřejte svým zubům pořádnou očistu a sem tam zkonzumujte nějakou z doporučených potravin – uvidíte, že návštěvy zubaře už se nebudete tolik bát.

Sdílejte