Taky rádi při sledování televize prostě něco chroupete? Nebo při domácích pracích, jako je například žehlení? Tak odložte ty přesmažené bramborové lupínky a dejte šanci ořechům! Ani nebudete vědět, kolika důležitými látkami své tělo zásobujete.

I když je v oříšcích obsaženo velké procento tuků, přesto jsou velice důležitou složkou naší výživy. Svým obsahem bílkovin se vyrovnají dokonce i masu, mléku či vejcím, a dokonce jím přesahují i spoustu rostlinných produktů.

Pro představu:

Půl kilogramu vlašských ořechů má stejnou energetickou hodnotu jako 1,5 kilogramu kuřecí šunky, 2,5 kilogramu vajec, 2 kilogramy šlehačky či 3 kilogramy drůbežího masa.

Ořechy se pěstovaly po celém světě již od pradávna. Jejich prvními pěstiteli se stali staří Římané a byly též neodmyslitelnou součástí pokrmů na Středním Východě. Do Evropy se ořechy dostaly z Indie a za jejich pomoci jsme se naučili ořechy správně pěstovat.

Arašídy

Arašídy jsou poměrně tučné ořechy, které obsahují i malé procento vlákniny. Proto by se měly konzumovat velice opatrně a jen jako občasná pochoutka. Malé děti do šesti let by se měly arašídům raději vyhnout, jelikož je možné, že při jejich nevhodném zpracování se na nich objeví plísně, které produkují mykotoxiny, jež jsou dosti toxické.

Na druhou stranu, arašídy dokážou pomoci, když jsme nervózní například před zkouškou či pracovním pohovorem, jelikož příznivě ovlivňují náš nervový systém. Navíc rozproudí krev a pomáhají při látkové výměně. Také kožní onemocnění jsou výrazně lepší po pravidelném užívání hrstky arašídů denně – ale pozor, nesmí být solené!

Mandle

V mandlích je obsaženo velké množství fosforu, manganu, železa, zinku, a hlavně vápníku a hořčíku. Pokud má tělo nedostatek hořčíku, dá nám to jasně najevo tím, že se nám zhorší kvalita kůže, začnou se lámat vlasy i nehty. Zkuste denně konzumovat deset mandlí a všechny tyhle problémy se začnou pomalu ztrácet, až zmizí úplně.

Velkou zdravotní výhodou mandlí je, že dokáží příznivě ovlivnit činnost srdce, imunitu celého organismu, posílí zubní sklovinu, a dokonce i klouby. Pro děti je vhodné užívání mandlového mléka, které nezatěžuje jejich mladý organismus. Dokonce je tohle mléko je vhodnější než mléko kravské, které bývá často alergenem. Nejvíce pomáhá dětem, které trpí na ekzémy.

Jak si připravit mandlové mléko doma:

Budete potřebovat:

  • 100 g loupaných mandlí
  • 150 ml horké vody
  • 2 lžíce cukru či medu

Všechny tyhle ingredience vložíme do mixéru a zředíme na vhodnou konzistenci. Pijeme buď teplé nebo řádně vychlazené. Pro zlepšení chuti můžeme do směsi přidat i ovoce dle chuti.

Pistácie

Pistáciové oříšky rostou na keři jménem Pistacia. Dodají tělu potřebnou energii, rozproudí krev a jejich účinky jsou příznivé při léčbě srdce a ledvin. Tyhle účinky se samozřejmě týkají nesolených pistácií.

Pistácie není vhodné podávat dětem, jelikož můžou být pro jejich mladý organismus alergenem. Každopádně, dospělí si je mohou dopřát – ale samozřejmě také v únosné míře.

Pekanové ořechy

Obliba těchto ořechů v poslední době neustále stoupá.­ Chuťově jsou hodně podobné ořechům vlašským, nicméně mají větší obsah kyseliny linolové a vitamínů rozpustných v tucích. Mají příznivé účinky, které působí preventivně proti kornatění tepen, posilují mozkové funkce a hlavně paměť.

Kešu ořechy

Jsou skvělým pomocníkem při léčbě kožních problémů, očí a sliznic. Navíc působí protinádorově a jsou doporučovány také při onemocnění nervové soustavy a srdce. Jsou bohaté na železo a vitamin C, který posiluje krvetvorbu a podporuje vitalitu organismu.

Lískové ořechy

Pokud jste milovnicí ořechů, ale máte hrůzu z toho, kolik je v nich obsaženo tuku, zvolte lískové ořechy. Ty jsou totiž ze všech ostatních nejméně tučné. Navíc jsou bohaté na rostlinné bílkoviny a je v nich obsažen vysoký podíl vlákniny.

Doporučují se diabetikům, při fyzickém i psychickém vyčerpáním, dokáží příjemně zklidnit nervový systém a uklidnit organismus.

Jsou ořechy vhodné pro děti?

Jak je známo – ořechy jsou hodně těžké pro žaludek, takže by se denně nemělo konzumovat více než dvacet malých oříšků denně. Samozřejmě, že ořechy byste měli konzumovat vždy čerstvé. Spousta ořechů obsahuje alergeny, které by neměly děti konzumovat minimálně první rok svého života. I potom byste měli být velice opatrní a když chcete dát svému dítěti ořechy, tak například nasekané či rozdrcené, aby jim nezatížily žaludek tak moc, jako při konzumaci ořechů celých. Takto rozmělněné byste měli ořechy podávat dětem až do čtyř let.

Sdílejte