Pohanka má vysoce kvalitní bílkovinu, která dodává všech osm esenciálních aminokyselin, včetně lysinu, který obvykle neobsahují zrna. Zatímco pohanka je semeno, je většinou používána jako zrno, protože má nízký obsah kalorií a je bohatá na složité sacharidy a vlákninu. Toto bezlepkové zrno také obsahuje dva silné flavonoidy, které působí jako antioxidanty, rutin a quercetin. Je velmi bohatá na vitamíny a minerály, jako je riboflavin (B2), niacin (B3), měď, hořčík, fosfor, zinek a mangan.

Některé z nejznámějších přínosů pohanky pro zdraví

1. Zabraňuje srdečním onemocněním

Jednou z nejdůležitějších vlastností pohanky jsou její vysoké hladiny fytonutrientů, zejména flavonoidů. Tyto důležité sloučeniny působí jako antioxidanty v těle, které vyhledávají a odstraňují nebezpečné volné radikály, chemický vedlejší produkt metabolismu buněk, o kterém je známo, že způsobuje onemocnění, jako je rakovina a srdeční onemocnění. Rutin, jeden z nejdůležitějších  flavonoidů obsažených v pohance, snižuje množství LDL (špatného) cholesterolu v krvi a udržuje krevní destičky od srážení, pokud totiž dochází ke srážení, může to vést k ateroskleróze, srdečnímu infarktu a mrtvici. Rutin také zvyšuje hladinu HDL (dobrého) cholesterolu, což dále snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění.

2. Pomůcky při ztrátě hmotnosti

Pohanka má méně kalorií ve srovnání s pšenicí nebo ječmenem, neobsahuje nasycené tuky a cholesterol a má vysoký obsah vlákniny a bílkovin. Jedná se o silnou kombinaci, která pomáhá potlačovat chuť k jídlu, regulovat hladinu cukru v krvi, zlepšit trávicí zdraví a budovat svalovou hmotu.

3. Snižuje riziko vzniku rakoviny

Nedávné studie o stravovacích vláknech prokázaly, že má silné antikarcinogenní účinky, především na vývoj a metastázy buněk rakoviny prsu u postmenopauzálních žen. Studie ukázala, že u žen, které pravidelně konzumovaly doporučené množství denní vlákniny, došlo k 50% snížení frekvence rakoviny prsu. V pohance jsou také lignany rostlin, které jsou převedeny v našich žaludcích do živočišných lignanů. Živočišné lignany jsou nedílnou součástí obrany proti rakovině prsu a dalším rakovinám na bázi hormonů.

Dalším hlavním přínosem ke zničení nebo předcházení rakoviny, kterou poskytuje pohanka, je rakovina tlustého střeva. Vláknina je známá jako jeden z nejlepších způsobů, jak snížit riziko vzniku rakoviny tlustého střeva, protože vláknina pomáhá udržovat střevní trakt čistý, bez volných radikálů a obecně funguje na zdravé úrovni. Jediný šálek pohanky má více než 20% denního doporučení vlákniny a nemá téměř žádné kalorie.

4. Zdroj proteinů

Pohanka je jednou z cenných rostlinných potravin, které obsahují vysoce kvalitní bílkoviny, což znamená, že má všech osm esenciálních aminokyselin včetně lysinu. Vysoce kvalitní bílkoviny jsou životně důležité pro mnoho funkcí v těle, takže potraviny obsahující kompletní bílkoviny nejen nahrazují potřebu jíst červené maso (neocenitelné pro vegetariány a vegany), ale také rychleji využívají výhody těchto proteinů. Některé výhody, které mají kompletní bílkoviny, jsou jejich schopnost pomoci vám zhubnout tím, že vám pomůže cítit se dříve plní. Poskytují další zvýšení energie a studie ukázaly, že zvyšují kognitivní schopnosti. Nakonec pomáhají zpomalit přirozený pokles svalové síly a hmotnosti, nazývané sarkopenie. Studie ukázaly, že úplné proteiny pomáhají lidem dramaticky zpomalit ztrátu kostní hmoty a svalové hmoty, čímž poskytují větší sílu a vytrvalost během fyzické aktivity.

5. Zlepšuje trávení

Pokud jde o trávicí pomůcky, pohanka je jednou z nejlepších rostlin! Pohanka má vysokou hladinu  vlákniny, která přidává objem do vašich střevních pohybů, pomáhá přesunovat je přes trávicí trakt a stimuluje peristaltický pohyb, svalovou kontrakci střeva. Vláknina může snížit vaše šance na závažnější gastrointestinální problémy, dokonce i tlustého střeva a rakovinu žaludku. Může také pomoci snížit syndrom dráždivého střeva (IBS) a průjem. Pohanka je téměž bez kaloriíí oproti skutečnému kalorickému vlivu, což z ní činí potravu, kde se nemusíte omezovat z hlediska množství. Pohanka působí také jako potlačující chuť k jídlu a snižuje vaše šance na přejídání.

6. Diabetes

Diabetici, kteří nejsou obeznámeni s pohankou, mají nyní další nástroj při komplexním a neustálém zvládnutí onemocnění. Vysoká hladina vlákniny je jistě jedním z důvodů, proč pomáhá diabetickým pacientům, protože výrazně snižuje hladinu cukru v krvi a dělá tak i velmi rychle, někdy až za 1-2 hodiny. Bylo prokázáno, že mouka vyrobená z pohanky má silnější účinek než běžná pšeničná mouka.

Tento účinek snižující hladinu glukózy v krvi vyplývá z přítomnosti sloučeniny nazývané chiro-inositol, který se nachází v pohankové hmotě. Chiro-inositol napodobuje vzhled a chemickou funkčnost inzulínu a zvyšuje citlivost na přítomnost inzulínu. To se ukázalo jako velmi přínosné pro diabetes 1. typu a další výzkum se provádí na dalších typech diabetu. Navíc, pohanka spolu s jinými druhy celých zrn jsou skvělými zdroji hořčíku, který je nezbytnou součástí téměř 300 enzymů v lidském těle, včetně těch, které ovlivňují užívání glukózy a inzulínu těmito organismy a jejich uvolňování. Vysoká hladina hořčíku byla spojena se sníženým rizikem diabetu 2. typu, takže pohanka má oba hlavní typy pokryté!

7. Zesiluje imunitní systém

Pohanka má dlouhý seznam atributů a její dopad na imunitní systém je jedním z nejdůležitějších! Zmínili jsme důležitost odstraňování volných radikálů ve snaze chránit organismus před různými nemocemi a pohanka má antioxidační složky, jako jsou tokoferoly, fenolová kyselina, selén a flavonoidy, které jsou výborné při hledání a odstraňování volných radikálů. Všechny tyto sloučeniny se nacházejí ve vysokých koncentracích v extraktu ze semene pohanky, mnohem vyšší než u jiných zrn nebo srovnatelných semen. Zvyšuje aktivitu jiných antioxidantů, jako je vitamin C, a chrání orgánové systémy před volnými radikály, jako je eliminace přítomnosti LDL cholesterolu nebo vazba na místa nervového receptoru, takže volné radikály nejsou schopné.

8. Snižuje riziko žlučových kamenů

Pohanka je bohatá na nerozpustné vlákno, což také znamená, že výrazně snižuje pravděpodobnost vzniku žlučových kamenů. Nerozpustné vlákno nejen zvyšuje průchodnost jídla trávicího traktu, ale také snižuje potřebu nadměrné sekrece žlučových kyselin. Když vznikne příliš mnoho žlučových kyselin, je pravděpodobnost vývoje žlučových kamenů mnohem vyšší, takže trvalý příjem nerozpustných vláken může chránit váš žlučník.

9. Zabraňuje astmatickým záchvatům

Hladiny hořčíku a vitaminu E v pohankové hmotě jsou dostatečně silné, aby tvrdily, že pohanka chrání děti před rozvojem astmatu. Studie ukazují, že děti, které nedostávají vysokou úroveň zrna nebo obilných potravin, mají mnohem větší pravděpodobnost vývoje astmatu, protože jsou nedostatečné v určitých protizánětlivých živinách, jako je vitamin E a hořčík.

10. Zlepšuje zdraví kostí

Pohanka je bohatá na selen a zinek, což jsou základní stopové minerály, které tělo potřebuje pro silné kosti, zuby a nehty.

11. Zabraňuje chudokrevnosti

Pohanka má velmi vysoký obsah železa, a to je jedna z klíčových složek v tvorbě červených krvinek. Nedostatek železa může vést k anémii, což je komplikovaný stav charakterizovaný únavou, kognitivní pomalostí, bolesti hlavy a dokonce i dalšími závažnějšími vedlejšími účinky.

12. Zvyšuje náladu

Pohanka má všechny esenciální aminokyseliny, včetně tryptofanu, který působí jako předchůdce hormonu senotvorného serotoninu. Takže tryptofan ve vaší stravě je velmi důležitý pro zvýšení nálady a duševní zřetelnosti.

13. Zdraví pokožky

Vysoký obsah rutinu v pohankové hmotě působí jako přírodní opalovací krém a chrání pokožku před škodlivými účinky slunce. Bohatá směs antioxidantů a flavonoidů také pomáhá předcházet známkám stárnutí, jako jsou jemné linie a vrásky. Hořčík nacházející se v pohance zvyšuje krevní oběh a dodává pokožce záři.

14. Zdraví vlasů

Komplexní obsah sacharidů v pohance je velmi užitečný pro růst vlasů. Bohatá na vitamín A, vitamin B komplexu, zinek, ty všechny jsou potřebné pro vlasy.

Jak jí uchovávat

Uchovávejte pohanku v hermeticky uzavřených nádobách, mimo vlhkost a teplo. Mouka je nejlépe uchovávána v chladničce. Pokud bude skladována správně, vydrží mouka až několik měsíců.

Zde je několik tipů pro podávání tohoto bezlepkového obilí:

Nahraďte z části nebo zcela pšeničnou mouku pohankovou moukou pro pečení chleba, vdolků, palačinek, zahušťování.

Pohanka je lahodná alternativa k ovesným vločkám jako vydatná a zdravá cesta, jak začít svůj den.

Může jí přidat do polévky.

Vařená a ochlazená pohanka může být přidána na salát s nakrájeným kuřecím masem, oříškama a čerstvým hráškem.

Pohankový čaj je tonikum, které je zemité a výživné.